Základní cvičební sestavy

Hlavní náplní jsou dechová a meditační cvičení Tchaj-ťi Čchi-kung (Umění sloupu a Navíjení hedvábného vlákna) a po jejích zvládnutí sestava Čchen Tchaj-ťi čchüan – 13 forem.

Doplňující cvičení

  • Čchi-kungovému cvičení Pa-tuan-ťin – Osm kusů brokátu, Zhan zhuang qigong – Stát jako strom, cvičení pěti elementů – a Wu Xing Qi Gong Či Kung 5 zvířat (draka, tygra, leoparda, hada a jeřába)
  • Budeme se zdokonalovat ve cvičení citlivosti pro dvě osoby “tlačící ruce” Push hands(Tchuej-šou). Čínští mistři tvrdí, že bez toho, aby člověk cvičil tuishou, nemůže skutečně pochopit, co je to taiji, a nemůže je cvičit opravdu dobře.
  • Pro trénink obratnosti a kroků je zařazeno do vyuky i cvičení s holí
  • Dále jako podpůrná cvičení jsou různé druhy cvičení životní síly – cvičení čchi-kungu. Například jogová sestava – Pozdrav slunci, pěkná protahovací sestava Bojovníci. A samozřejmě řada přípravných cvičení – jako cvičení protahovací, zahřívací a na rozvoj dechu a vnímání čchi a správných pohybových návyků.

 

Vliv na orgány a emoce

  • játra – hněv se transformuje na vlídnost / laskavost
  • srdce – arogance / mrzutost se transformuje na radost / soucit
  • slezina – obavy se transformují na stabilitu
  • plíce – smutek se transformuje na odvahu / čestnost /poctivost
  • ledviny – strach se transformuje na nebeský klid
  • trojitý zářič – zde se dovrší harmonizace všech orgánů
  • Při cvičení je potřeba uvolnit mysl a propojit ji s pohybem těla a dechu. Podle tradiční čínské mediciny existuje v těle něco, co se pohybuje uvnitř těla – (čchi) energie.
  • Je důležité zvládnout základní principy a pochopit smysl pohybů. Následně pak dlouho a důkladně trénovat.
  • Docílí se pročištění orgánů, obnovuje funkci orgánů, uvolňuje emoce a stará traumata, uvolňuje tělesné napětí

Chi-Kung

Qi Gong  (Čchi Kung)

Název "Čchi Kung"

Název Chi Kung je složen ze dvou slov: 

  1. Chi (čchi, qi) – vnitřní energie (vrozená a získaná).
  2. Kung (gong) – dovednost, schopnost, mistrovství.

ČCHI KUNG doslova znamená práce s energií. Jde o cvičení pro vnímání a rozvoj vnitřní energie.

Čchi-kung je umění využívání a ovládání energie čchi, její získávání, přeměna a ovládnutí. 

Jde o dechové cvičení, které pracuje s životní energií čchi,

Čchi Kung

Čchi kung (qigong, chikung) je starobylé umění, kombinující tělesné pozice a pohyby s hlubokým dýcháním a soustředěním mysli. 

Čchi kung je systém technik, které blahodárně působí na naše svaly, šlachy a klouby a přitom harmonizuje energii (nazývanou Čchi), která proudí v našem těle. Cvičením tak uvolňujeme zanešené dráhy a životodárná energie (Čchi) pak proudí tak, jak by měla. To nám přináší zdraví a psychickou vyrovnanost. 

Hlavní cíle

Čchi-kung má výrazný vliv na zprůchodnění meridiánů a zvýšení průtoku Čchi v těchto energetických drahách.

Vně se trénuje síla (LI), uvnitř energie (QI) a vskrytu se kultivuje duch (SHEN).

Čchi-kung slouží k navození relaxace, která umožňuje najít cestu zpět ke svému přirozenému stavu. Není to však statický stav, ale dosažení dynamické rovnováhy tím, že se člověk začne pohybovat v souladu s přírodou – gravitační silou.

  • Uvnitř těla působí protikladné síly. 
  • Čchi-kung je umění nalézt rovnováhu mezi všemi těmito silami pomocí vzájemného sladění funkcí těla, mysli a dýchání. 
  • Pomáhá uvolnění organizmu (nezaměňovat s relaxací), což umožňuje nemocnému tělu resp. orgánu načerpat energii cchi, kterou potřebuje k uzdravení. 
  • Postupně dochází k harmonizaci energie v těle, která se projeví ve zvýšení imunity, hormonální stability, stabilitě lymfatického systému atd. 
  • Pomocí cvičení CCHI KUNGU odstraníte bolesti páteře, únavu, stres, zlepšíte soustředění a spánek, rozvinete duševní pohodu, emocionální stabilitu, klid…

Hluboce léčivý čchi-kung učí tajemství úplného vyprazdňování těla od jeho starých vzorů nemocné energie, a potom ho znovu naplní použitím čchi ze Slunce a hluboké Země.

Čchi Kung

  • Jedná se o léčebný systém, který patří vedle akupunktury, fytoterapie a masáže Tuina do tradiční čínské medicíny a který dosud nebyl překonán.
  • CCHI KUNG je sestava různých jednoduchých fyzických a mentálních cviků, které dodávají energii do našeho těla. 
  • Odstraňuje napětí, uvolňuje tělo a uklidňuje mysl.
  • Trénuje rovnováhu, zlepšuje celkovou koordinaci a vycentrovává tělo.
  • Sjednocuje tělo, vnitřní energii a mysl, čímž dochází k efektivnějšímu zaměření a využití celkové energie.
  • Vlastní pohyby jsou jednoduché a lehké na zapamatování (na rozdíl od mediálně známějšího tai-chi).
  • Cvičení může praktikovat každý, bez omezení věku. Toto až pohodové cvičení je fyzicky nenáročné a dá se přizpůsobit pohybovým omezením.
  • U relativně zdravých jedinců působí CCHI KUNG preventivně, tj. energeticky harmonizuje dřív než se nemoc projeví na fyzické úrovni.
  • Bez qigong je taiji jen mávání rukama, lepší forma gymnastiky. Proto se říká, že qigong je motorem pro taiji.
  • Při qi gong vystoupí zatuhlosti a bloky na povrch, jsou lépe čitelné a tím lehčeji odstranitelné.
  • Energie je jen jedna a má různé kvality. V pozicích i v pohybu se síla dělí na jin a jang. Tyto síly musí být v rovnováze.
  • Když je protějšek tvrdý, budu měkký a naopak.

Osm kusů brokátů – "baduanjin"

Klenot čínského umění qi-gong. Jedna z nejrozšířenějších qigongových sestav vůbec. Toto cvičení má mnoho modifikací a různých druhů provedení – všechny však mají stejný základ a zdravotní účinky.

Osm drahocených brokátů

  • Zaměřuje se na rozvoj vnitřní energie čchi v těle. Principy jsou podobné jako v indické józe – sestavy a statická cvičení.
  • je primárně zaměřena na základní uvolnění energie v drahách
  • každý brokát má jinovou a jangovou část
    • jangová část je zaměřena na protažení šlachosvalových drah a na energetizaci meridiánů
    • jinová čast je zaměřena na kultivaci a rozhýbání uvolněné energie

Osm mimořádných drah

  • Jejich název znamená, že se jedná o dráhy odlišné od drah řádných, orgánových. Nemají spojení s vnitřnímy orgány, nepřísluší tedy k Pěti prvkům, většinou na nich neleží vlastní body (kromě dráhy řídící a dráhy početí), většinou nebývají párové. Čchi v nich sama o sobě nekoluje.
  • Jsou regulačními okruhy. Mimořádné dráhy slouží podobně jako vodní rezervoáry v zavlažovacím systému: je-li vody (čchi) nadbytek, přepouští se do zásobních kanálů, je-li naopak sucho, berou se zdroje ze zásob.
  • Proto taoističtí mistři vyvíjeli techniky pracující s čchi i v těchto drahách. Je však dobré vědět, že nejde (na rozdíl od drah řádných, kde nějaký oběh býti vždy musí, jinak by organismus nemohl fungovat a čchi si v řádných drahách nějakou cestu najde vždycky) o oběh přirozený, ale umělý a dodatečně stavěný za účelem nadstavbové práce, proto je dobré, dbát zvýšené opatrnosti.

Umění sloupu – "zhan zhuang"

Zhan Zhuang funguje skrze aplikaci následujícího konceptu: záměr [mysl] je nadřazen fyzické síle za účelem zlepšení/posílení všech fyziologických orgánů a jejich funkcí.

Stání jako strom

  • Umění stání jako strom (Zhan Zhuang – čti Čan Čuang)
  • Cvičení spočívá v nehybném stání v určitých pozicích od několika desítek minut až v po několik hodin.
  • Je to jedna z nejtěžších disciplín. Poněvadž při “nepohybu” se projeví tendence k těkavosti mysli a zároveň není ze začátku snadné nehybně stát po delší dobu a být přitom uvolněn.
  • Cvičení spočívá v uvolněném stání za plné účasti vědomí. Když jsou síly jin a jang (napětí a uvolnění těla) v rovnováze, jsou nastoleny vhodné podmínky pro cirkulaci čchi a krve. Když v tomto stavu setrváme delší dobu má to blahodárný účinek na naše tělo. Buňky začnout regenerovat, procesy v těla začnou opět plně fungovat, mysl se zklidní.
  • Dlouhodobým pravidelným cvičením výrazně zvyšujeme vnitřní sílu těla a zlepšujeme si vnímavost energií kolem nás.
  • Nejprostší cvičení bývá tím nejúčinějším 🙂

Stát jako strom

  • Jsou cvičením kultivujícím Vaši vnitřní energii Qi.
  • Cvičení Zhan Zhuang je důležitou složkou vnitřních bojových umění
  • Může být praktikován též v sedě či vleže, nejčastěji však bývá cvičen v nehybných pozicích ve stoje.
  • Pokud máme mít při cvičení Zhan Zhuangu správnou pozici, váha musí být rovnoměrně rozdělena na obě nohy tak, abychom se v pozici cítili příjemně a uvolněně, což umožní, aby se mohl záměr [mysl] projevit a pracovat.
  • Při cvičení Zhan Zhuang používáme mysl k tréninku našeho těla.
  • Ačkoliv z hlediska fyzického je stání v pozici zcela nehybné, záměr [mysl] pracuje uvnitř těla velmi intenzivně, aby došlo k harmonizaci všech fyziologických orgánů s danou pozicí, a to tak, že všechny části těla se podílí na udržení této statické pozice.
  • Ve cvičení Zhan Zhuang existují několik fází vztahujících se k vysokým nárokům, které vyžaduje bojové umění: uvědomění [poznáváni], harmonie a aplikace.

Postoje

  • Pozice – Wu Chi
  • Pozice – Držení míče
  • Pozice – Držení vlastního břicha
  • Pozice – Stání v říčním proudu
  • Pozice – Držení míče před tváří
  • Pozice – Brána země
  • Pozice – Brána nebes
  • Různé pozice – Váha na jedné noze

Dýchání

Při nádechu rozpínejte pouze břicho (ne hrudník), při výdechu se soustřeďte na své dlaně a vnímejte v nich veškeré pocity. Časem a pravidelným cvičením získáte pocit, jako byste při výdechu skutečně vydechovali “do svých dlaní”. Budete v nich posléze cítit jemné šimrání či jakési mravenčení provázené pocity tepla. Zároveň můžete dlaněmi vnímat jakýsi velmi jemný odpor. Soustřeďte se na tyto pocity a pokračujte v dýchání po několik minut.

Pět zvířat – "QI GONG WU XING"

Celá sestava pěti zvířat je proniknuta principem Jinu a Jangu, pohybem a klidem, tvrdostí a měkkostí, prázdnotou a plností. Vznik a vzájemná přeměna Jinu a Jangu, pohybu a klidu, tvrdosti a měkkosti, prázdnoty a plnosti má velký účinek na lidské zdraví a léčbu nemocí.

Pět zvířat – Pět elementů

  • Pozice draka, tygra, leoparda, hada a jeřába v extrémních polohách vede k rychlému rozvoji fyzické a psychické adaptability. Jednotlivé pozice uvolňují blokace drah a 5 orgánů – ledvin, plic, jater, sleziny a srdce.
  • Vztah pěti zvířat a pěti prvků je následující – Drak, tygr, leopard, had, jeřáb:
    • Drak – voda a ledviny
    • tygr – kov a plíce
    • leopard – dřevo a játra
    • had – země a slezina
    • jeřáb – oheň a srdce

Pět zvířat – "QI GONG WU XING"

  • Tato metoda byla vytvořena na principu napodobování formy a pohybu zvířat
  • Základem je pomocí této metody ukáznit mysl, vstoupit do ticha, kultivovat ducha a pěstovat energii.
  • Důraz je kladen na vztah souladu pěti zvířat (wuqin) s pěti prvky (wuxing) a pěti prvků s pěti tělesnými orgány. Využívá se zde principu vztahů pěti prvků (rození, ovládání, potlačování a vzájemná přeměna) k provádění cvičení, léčbě onemocnění a udržení zdraví.
  • Spontánní pohyb, který nastává po skončení cvičení, je způsoben uvedením do pohybu esence a čchi pěti orgánů.
  • Každý pohyb zvířat zlepšuje funkci určitého vnitřního orgánu. 

Pět elementů

Jednoduchá cvičení podporující zvláštnosti a jedinečnosti každého s pěti elementů. 

Pět elementů

  • Tento systém slouží k pochopení vztahů mezi vnitřními orgány těla, mentálními a emocionálními stavy, životním prostředím atd. Tyto vztahy mohou být podpůrné, nebo mohou být destruktivní, přičemž jeden element převládá a může ostatní elementy zcela ovládnout.

Tchaj-ti čchuan

(Tai Chi Chuan, Tai Ji Quan, Taichi, Taiči)

Pár myšlenek

Taijiquan vás vede k cestě, kterou můžete používat energii ke komunikování s přírodou, k vašemu tělesnému i duševnímu zdraví. Pojem Taijiquan lze interpretovat jako bojové umění využívající principů tchaj-t´i (jin a jang). Je důležité mít na paměti, že ačkoli je taiji cvičením pro zdraví, v první řadě bylo vytvořeno jako bojové umění.

Legenda říká, že Tchaj-ťi, prastará čínská cvičení, byla vytvořena čínským mistrem, který byl svědkem souboje hada s ptákem.

Taijiquan se stal uznaným pro svůj zdravotní a relaxační prospěch právě tak jako pro svou estetickou krásu. Současně jsou pohyby taijiquan přirozeně krásné, propracované a zdravě vitální. Proto je Taijiquan pokládáno za čínský kulturní poklad. Třpyt, který tento drahokam vydává, je bez hranic.

Kombinuje učení o dynamice (síla, energie, pohyb a vztah mezi nimi) s teoriemi tradiční čínské medicíny – postupným uvolněním zjemnit své pohyby, až se v nich nahromadí síla – pevnost. Důležitým principem je udržení harmonie mezi jemností a sílou. Při cvičení je dech, vědomí a pohyb neoddělitelně spojeny. Kombinace koordinovaných pohybů rukou, těla, očí a jednotlivých kroků bojových umění s technikami koncentrovaného vynaložení vnitřní síly a cvičení hlubokého dechu (Tao-jin a Tchuna).

Tchaj-t´i učí, nejen jak dobít energii, ale jak energii přeměnit, starou energii vypustit a novou vpustit. Energie se nesmí hromadit, musí cirkulovat. Když se člověk stále snaží dobít, je paradoxně čím dál víc unavený, protože ho právě unavuje, že to ohromné množství nashromážděné nové energie drží v těle.

Tchaj-ti čchuan

Tchaj-ti čchuan je tradiční čínské fyzické, mentální a duchovní cvičení. Zahrnuje v sobě všechny tyto 3 součásti najednou, i když se do jednoho celku propojují postupně.

Tchaj-ti čchuan je považován za “vnitřní” bojové umění, díky kombinaci dýchání se znalostmi vnitřního těla, používání centra “dantien” a energie qi. Historicky vychází ze starých taoistických principů jin a jang, navzájem se doplňujících protikladů. Pokud je Taijiquan cvičeno správně, jsou tyto principy vidět v podobě pohybů:

  • otvírání a zavírání
  • měkkosti a tvrdosti
  • expanzi a smrštění
  • rychlosti a pomalosti
  • plnosti a prázdnotě

Důležitým prvkem, na který se klade při cvičení veliký důraz, je aplikace kruhových pohybu (“energie navíjení hedvabí”), zlepšování stability a uvolněnosti, dýchání a klidnou mysl. Navýjení generuje obrovskou účinnost všech pohybů Tchaj-ti.

  • Kombinuje učení o dynamice (síla, energie, pohyb a vztah mezi nimi) s teoriemi tradiční čínské medicíny – postupným uvolněním zjemnit své pohyby, až se v nich nahromadí síla – pevnost. 
  • Důležitým principem je udržení harmonie mezi jemností a sílou.
  • Při cvičení je dech, vědomí a pohyb neoddělitelně spojeny. Kombinace koordinovaných pohybů rukou, těla, očí a jednotlivých kroků bojových umění s technikami koncentrovaného vynaložení vnitřní síly a cvičení hlubokého dechu (Tao-jin a Tchuna).
  • Nepravidelné (střídající se rychlé a pomalé pohyby). Návaznost pomalých (měkkých) a rychlých (tvrdých) akcí. Vyniká svou jemností a uvolněností těla bez použití pevné síly.
  • První složka tréninku je fyzická, má za úkol naučit pohybovou kulturu, posílit a současně uvolnit tělo (svaly, šlachy i kloubní spojení). Přínosem této části cvičení je soustředění na každý detail pohybu a jeho vnímání. To sebou přináší jednak lepší koordinaci a stabilitu těla, ale také rozvoj psychomotoriky.
    • Psychomotorika se nesoustřeďuje pouze na rozvoj pohybových schopností, na tělesnou zdatnost, ale i na psychickou a společenskou složku osobnosti. Jedná se o formu pohybové aktivity, která klade důraz na prožitek z pohybu nikoli na výkon.
  • Do každého pohybu je vždy zapojeno celé tělo a to učí a nutí cvičence vnímat vlastní osobu jako jeden nedělitelný celek.
  • Jedním ze základů Tai Chi Chuan je integrace těla i vědomí do jednoho vyrovnaného komplexu. Což se projevuje po delší době cvičení tak, že blokace a ztuhlost těla i mysli postupně mizí a člověk se dokáže pohybovat i uvažovat lehce a plynule.
  • Tai Chi Chuan celkově propojuje cvičení s běžnou realitou, protože všechny pohybové i mentální návyky, které získáte při cvičení, jsou velmi praktické v životě.
    • Naučíte se používat správnou strukturu těla, nezapojovat zbytečné svaly a naopak používat ty, které jsou v danném pohybu aktivní.
    • Naučíte se vědomě uvolnit ztuhlé či zablokované části těla, ať již aktivním pohybem nebo mentální činností. Naučíte se šetřit své klouby.
    • Naučíte se i osvobodit svoji mysl od záplavy myšlenek a koncentrovat ji v jednom okamžiku jen na jednu věc.

Zásady pro sladění pohybů:

  • Každý pohyb v Tai Chi je pohybem celého těla.
  • „Již při nejmenším pohybu musí být celé tělo lehké a hbité a všechny jeho části propojené jako perly v náhrdelníku“
  • “Když se pohybuje jedna část těla, pohybuje se i celé tělo, když je jedna část těla nehybná, potom je nehybné celé tělo”
  • Do každého pohybu je vždy zapojeno celé tělo. To nás učí a nutí vnímat vlastní osobu jako jeden nedělitelný celek. Když se jedno pohne, hýbe se i všechno ostatní. Pohyby jsou navazovány takovým způsobem, aby se zdály být jen jedním pohybem. Pohyby jsou od začátku do konce spojité a v nekonečném kruhu, “jako řeka která stále přitéká a nemá konce”.
  • Kořen je v chodidlech, síla se vytváří v nohách, je řízena pasem a projevována prsty. Chodidla, nohy a pas tvoří harmonický celek.

Tuishou (push-hands)

  • Cvičení rozvoje vnímavosti, citlivosti a přenosu síly.
  • Do češtiny se někdy překládá jako přetlačování, v angličtině se používá výraz push-hands) je způsob cvičení ve dvojicích.
  • V jeho základní podobě partneři stojící proti sobě koordinovaně provádějí přesně dané pohyby, přičemž jejich ruce zůstávají neustále v kontaktu, avšak bez použití síly. Později se toto cvičení provádí v chůzi, mění se techniky i směry pohybu (viz Osm sil).
  • Účelem cvičení v té základní rovině je naučit se vnímat protivníka a reagovat na pohyb, nebo spíše jej předjímat; to vyžaduje jednak naprosté uvolnění, které je zvláště v počátcích naprosto kontraintuitivní, jednak schopnost soustředění, koordinace pohybů a kontroly vlastních emocí – o zvládnutí příslušných technik nemluvě.
  • Vzhledem k existenci protivníka představuje něco jako “střet s realitou”. Je to spolehlivý způsob, jak si v praxi ověřit správnost pohybů v sestavách, které se cvičí samostatně.
  • Tuishou (do češtiny se někdy překládá jako přetlačování, v angličtině se používá výraz push-hands) je způsob cvičení ve dvojicích.

 

Základní dovednosti

Je zcela nemyslitelné pouštět se rovnou do výuky a nácviku Taiji sestav bez dobrého zvládnutí základních dovedností. Ty slouží k přípravě těla a mysli a usnadnění dalšího postupu. Trénink základních dovedností má především tyto funkce:
  • rozcvičit, prohřát a uvolnit tělo
  • naučit se správnému držení těla
  • naučit se správnému dechu
  • naučit se plné pozornosti
  • naučit se vědomému vedení pohybu a síle záměru
  • plně aktivovat motorická, korová (vědomý pohyb) centra v mozku
  • rozdělit nácvik těžších dovedností na dílčí kroky
  • ulehčit objasnění a nácvik složitějších prvků
  • postupovat od hrubé motoriky k jemné a vybroušené motorice
  • budovat kořeny a skutečnou dovednost (kung) atd.