Cvičíme Tchaj-ťi Čchi-kung


V čem čchi kung spočívá?

Čchi kung se zaměřuje na trénink těla zevnitř; na to, co se dá nazvat jádrem, motorem pro tělo. 

  • Trénují se malé svaly, šlachy a fascie, které jsou spojeny s vnitřními orgány. Různým způsobem jsou tyto malé svaly a šlachy natahovány nebo smršťovány, vnitřní orgány jsou tím stimulovány a postupně se stávají silnější a funkčnější. 
  • Dýchání se stává vyrovnanější, lépe funguje metabolismus, žlázy s vnitřní sekrecí jsou stimulovány, 
  • Vyvažuje se sympatický a parasympatický nervový systém, 
  • Vše se prakticky dostává do stavu rovnováhy, harmonie. Je to stav, jako by se tělo omlazovalo zevnitř.

Návod k praxi 

Co dělat? / Jak cvičit ...

Ze začátku zkopírujte pohyb! V každé konečné poloze použijte jakýkoliv typ síly k napnutí těla a k tomu, aby se držení těla stalo silným. Není problém použít svalovou sílu na začátku! 

Zůstaňte v každém držení těla a pomalu zhluboka dýchejte! Úplný nádech a výdech. Cca 4 dýchací cykly. Snažte se udržet sílu v každém stabilním držení těla, bez ohledu na nádech nebo výdech. 

Soustřeďte se a směřujte svůj záměr správným směrem. Na co bychom se měli zaměřit? Jaký je cíl praxe 

  • V jednoduchosti je síla: Dělejte to pro radost! 
  • Užitečné je: Ať se držení těla stává každou praxí silnější! 
  • Účel je: Pozorujte a uvědomte si svou transformaci - změny uvnitř i venku.
  • Proč je tolik variant a forem čchi-kungu? Cvičit bez jasného úmyslu je zbytečné, bez ohledu na to, jakou formu si vyberete. 
  • Nejprve pochopte principy, účel a jednoduchost čchi-kungového praktikování.  

Nalezněte svůj střed

  • Číňané rádi říkají, že ten, kdo pravidelně cvičí Tchaj-ťi Čchi-kung, časem dochází ke "klidu duše mudrce, síle dřevorubce a mrštnosti dítěte". Jeho pokladnice je nekonečná a nelze ji za celý život vyčerpat. 
  • Vše vychází z klidu mysli a veškerý pohyb fyzického středu těla v podbřišku zvaného tan-tchien. V opačném případě se prý jen vysilujeme. 

ZÁKLADNÍ POSTOJE

Zvládnutí základních postojů je první věc, kterou se musí naučit každý praktikující Tchaj-ťi Čchi-kung. Díky správným postojům mají údery a kopy správnou průraznost, bloky jsou funkční a navíc se tím i rovná páteř.

Mabu - postoj jezdce na koni

  • Šířka postoje by měla být jako 2,5 stopy bojovníka. Špičky směřují naprosto rovně před bojovníka. Stehna by měla být vodorovně se zemí. Záda by měla být rovná a stejně tak i krk. Kolena nesmí přesahovat přes špičky.
  • Oči jsou mírně přivřené, špička jazyka je lehce opřená o horní patro, hlava je jakoby zavěšená za vrchol, hruď je uvolněná ne ochablá, páteř je narovnaná, kostrč podsazená, ruce v loktech a nohy v kolenou jsou mírně pokrčené.

Gongbu - postoj střelce

  • Šířka postoje je stejná jako síře ramen. Přední noha je pokrčená a stehno je téměř vodorovné se zemí. Špička přední nohy směřuje dopředu. Zadní noha je napnutá. Špička zadní nohy je šikmo, tedy svírá s tělem úhel cca 45°. Obě chodidla jsou pevně na zemi, aby mohla energie proudit od zadní nohy přes pas až do úderu. Koleno u pokrčené nohy nesmí přesahovat přes špičku. Tělo je narovnané a stejně tak i krk. 

Aktivace bran pro vstup energie do těla


  • Lao Kung, rozproudění energie v rukách
  • Brána na vrcholu hlavy, rozproudění energie v hlavě
  • Brána života - ledviny, bublající pramen
  • Tan-Tien, Ming-men (brána života)
  • Tři Tan-Tien, Tři ohřívače
  • Sedm hvězd, to jsou hlava, ruce, ramena, lokty, boky, kolena a chodidla, dohromady sedm pěstí úderových ploch, to je sedm hvězd.

Ukázky cvičení

(c) www.youtube.com

Čchen Tchaj-ťi čchüan

Každý Tchaj-ťi pohyb se provádí pomocí energie navíjení hedvábného vlákna a skládá se ze tří složek: uvolnění, natažení a otáčení či kroucení. 

Navíjení hedvábného

Důležitým cílem cvičení navíjení hedvábného vlákna je otevřít a uvolnit hlavní klouby a spoje v těle (krk, ramena, lokty, zápěstí, hruď, břicho, pas, kyčle, kolena a kotníky). 

Čchi-kung

Naučí sladit váš vnitřní svět - Dech, vědomí a emoce, tělo a mysl.