Cvičíme Tchaj-ťi Čchi-kung


Nalezněte svůj střed

  • Číňané rádi říkají, že ten, kdo pravidelně cvičí Tchaj-ťi Čchi-kung, časem dochází ke "klidu duše mudrce, síle dřevorubce a mrštnosti dítěte". Jeho pokladnice je nekonečná a nelze ji za celý život vyčerpat. 
  • Vše vychází z klidu mysli a veškerý pohyb fyzického středu těla v podbřišku zvaného tan-tchien. V opačném případě se prý jen vysilujeme. 

V čem čchi kung spočívá?

Čchi kung se zaměřuje na trénink těla zevnitř; na to, co se dá nazvat jádrem, motorem pro tělo. 

  • Trénují se malé svaly, šlachy a fascie, které jsou spojeny s vnitřními orgány. Různým způsobem jsou tyto malé svaly a šlachy natahovány nebo smršťovány, vnitřní orgány jsou tím stimulovány a postupně se stávají silnější a funkčnější. 
  • Dýchání se stává vyrovnanější, lépe funguje metabolismus, žlázy s vnitřní sekrecí jsou stimulovány, 
  • Vyvažuje se sympatický a parasympatický nervový systém, 
  • Vše se prakticky dostává do stavu rovnováhy, harmonie. Je to stav, jako by se tělo omlazovalo zevnitř.

ZÁKLADNÍ POSTOJE

Zvládnutí základních postojů je první věc, kterou se musí naučit každý praktikující Tchaj-ťi Čchi-kung. Díky správným postojům mají údery a kopy správnou průraznost, bloky jsou funkční a navíc se tím i rovná páteř.

Mabu - postoj jezdce na koni

  • Šířka postoje by měla být jako 2,5 stopy bojovníka. Špičky směřují naprosto rovně před bojovníka. Stehna by měla být vodorovně se zemí. Záda by měla být rovná a stejně tak i krk. Kolena nesmí přesahovat přes špičky.
  • Oči jsou mírně přivřené, špička jazyka je lehce opřená o horní patro, hlava je jakoby zavěšená za vrchol, hruď je uvolněná ne ochablá, páteř je narovnaná, kostrč podsazená, ruce v loktech a nohy v kolenou jsou mírně pokrčené.

Gongbu - postoj střelce

  • Šířka postoje je stejná jako síře ramen. Přední noha je pokrčená a stehno je téměř vodorovné se zemí. Špička přední nohy směřuje dopředu. Zadní noha je napnutá. Špička zadní nohy je šikmo, tedy svírá s tělem úhel cca 45°. Obě chodidla jsou pevně na zemi, aby mohla energie proudit od zadní nohy přes pas až do úderu. Koleno u pokrčené nohy nesmí přesahovat přes špičku. Tělo je narovnané a stejně tak i krk. 

Ukázky cvičení

(c) www.youtube.com

Čchen Tchaj-ťi čchüan

Každý Tchaj-ťi pohyb se provádí pomocí energie navíjení hedvábného vlákna a skládá se ze tří složek: uvolnění, natažení a otáčení či kroucení. 

Navíjení hedvábného

Důležitým cílem cvičení navíjení hedvábného vlákna je otevřít a uvolnit hlavní klouby a spoje v těle (krk, ramena, lokty, zápěstí, hruď, břicho, pas, kyčle, kolena a kotníky). 

Čchi-kung

Naučí sladit váš vnitřní svět - Dech, vědomí a emoce, tělo a mysl.