JAK ZAČÍT PRAKTIKOVAT

Čcchi-kung rozvíjí celého člověka v souladu s přírodou

Při cvičení je v každém pohybu vždy zapojeno celé tělo. Učí cvičence vnímat vlastní osobu jako jeden nedělitelný celek v souladu s přírodou. Výuka a trénink je založen na harmonii a souladu dechu, mysli a pohybu. 

Historicky vše vychází ze starých taoistických principů Jin a Jang, navzájem se doplňujících protikladů. Vše je v souladu s tradiční Čínskou medicínou, kde jednou ze základních cest ke zdraví je hlavně prevence. 

  • Zahrnuje techniky sloužící k ozdravění těla i mysli, k sebedůvěře a vnitřní jistotě, duševních a skrytých lidských schopností.
  • Účinnost čchi-kungu spočívá v kombinaci tělesných pohybů, pevného postoje, uvolněnosti, dýchání, umění koordinace, koncentraci a v používání představivosti.
  • Čchi-kung pracuje s naším organismem naprosto přirozeným a jemným způsobem v souladu se zákony přírody.
  • Díky přirozenosti, jemnosti a nenásilnosti není téměř riziko poškození zdraví (samozřejmě při dodržení základních pohybových principů).
  • Čchi-kungem uvolníte své tělo a zlepšíte svou kondici.
  • Jednoduché, příjemné, relaxační pohyby čchi-kung rozproudí v těle energii a odstraňují bloky v jejím proudění.
  • Pomocí pomalého plynulého pohybu se uvolní svaly, klouby i nervová soustava, zlepšuje se proudění krve a čchi a vnitřní orgány lépe fungují.
  • Tělo se zbavuje nahromaděného napětí a stresu a lépe regeneruje. Podpoří se očistné procesy v organismu, aby se lépe zbavoval toxinů a odpadních látek. 

Čcchi-kung obsahuje řadu technik a praxí

  • Které nenásilně rozhýbají klouby a rozproudí v nich krev a energii, počínaje správnými pohyby a sestavou auto-masáže, přes práci s dechem, myslí, po techniky vnitřní práce s energií.
  • Pro správné postavení kloubů a držení těla je také potřeba osvojit si přirozený postoj čchi-kung, v němž je tělo uvolněné a váha rovnoměrně rozložená tak, aby se některé části těla nepřetěžovaly na úkor jiných.
  • Dýchání je klíčem k dlouhému životu. Vrací život a pohyb do všech vnitřních orgánů a tkání a podporuje volný pohyb krve a čchi. Má také pozitivní účinky na psychiku, protože zklidňuje a uvolňuje nervovou soustavu.
  • Postoje čchi-kungu se zvenku jeví staticky, uvnitř jsou však velmi dynamické. Rozproudí v těle energii, posílí tělo a nabijí ho energií. 
  • Meditace, relaxace a práce s myslí nás učí zklidnit svou mysl a cvičit ji v bdělosti a uvědomování. Pomůže nám to lépe vnímat, jak na tom jsme a kolik máme energie a zachovat se podle toho.
  • Důležité je udržet vaše tělo, udržet svaly, udržet šlachy a udržet flexibilitu 

Uspořádání těla a postoje

Princip STROMU, LOUTKY a BALÓNU

Do těchto principů patří následující instrukce

  • ohni kyčle a pokrč kolena (nech tím spočinout svůj trup na svých nohou)
  • udržuj svůj rozkrok zakulacený a uvolněný
  • dosáhni správně požadované pozice pánve (hýždí) - uvolněný pas a "zavěšená" hlava umožní pánvi přirozené a uvolněné podsazení a tím napřímení páteře udržuj svůj trup napřímený (to ale neznamená, že musí být vždy za každé situace kolmo k podložce)
  • vrcholek hlavy zvedni nahoru - jako bychom ho zavěsili na lanko ke stropu
  • povytáhni svoje záda (horní část páteře - nikoliv ramena a lopatky) nahoru
  • uvolni hrudník
  • uvolni a nech klesnout svoje lokty
  • nech klesnout svoje ramena
  • uvolni všechny klouby

Naplnění těchto principů je správné uspořádání trupu, nohou, hlavy a paží. Bez této dovednosti se těžko postupuje dopředu. 

Nalezněte svůj střed

  • Číňané rádi říkají, že ten, kdo pravidelně cvičí Tchaj-ťi Čchi-kung, časem dochází ke "klidu duše mudrce, síle dřevorubce a mrštnosti dítěte". Jeho pokladnice je nekonečná a nelze ji za celý život vyčerpat. 
  • Vše vychází z klidu mysli a veškerý pohyb fyzického středu těla v podbřišku zvaného tan-tchien. V opačném případě se prý jen vysilujeme. 

Počáteční dovednosti při praktikování 

Lao-c´ řekl: "I ta nejdelší cesta začíná prvním krokem."

Filosofie Taoismu staví JIN negativní před JANG pozitivní, protože negativní je matkou pozitivního. Proto musí aktivitě předcházet klid a tvrdosti předcházet měkkost