Jin Jang

Aplikace teorie jin-jang

Jednota protikladů je obsažena ve:

  • přitažení a odstrčení,
  • napnutí a uvolnění,
  • otevření a zavření,
  • postupu a ústupu,
  • pohybu pomalu a rychle,
  • nahoru a dolů,
  • vpřed a vzad,
  • vpravo a vlevo,
  • v nádechu a výdechu,
  • v prázdnotě a plnosti.
  • Jin a Jang v Jednotě tvoří Celistvost
  • Jin a Jang v Jednotě tvoří Nekonečnost
  • Jin a Jang v Jednotě tvoří Věčnost

Protiklady jsou obsaženy v každém prvku cvičení, jsou základem změny pohybu a držení končetin i trupu. Mohou být interpretovány, v závislosti na souvislostech, různými způsoby, např. z hlediska::

  • pozornosti: pokud se soustředíte na pravou ruku, je z pohledu protikladů "plná", zatímco levá ruka, která je mimo vaši pozornost, je "prázdná",
  • těžiště: při levém postoji gongbu je levá noha, která je podpěrou těla "plná", zatímco odlehčená pravá noha je "prázdná",
  • aplikace síly: lehké kontrolované pohyby jsou "prázdné", zatímco pohyby provedené se značným úsilím jsou "plné".

Nejzákladnějším principem výcviku je propojení

  • zjevného se skrytým
  • tvrdého s měkkým
  • silného s jemným
  • vnějšího s vnitřním

Dvě extrémní síly, které se vzájemně doplňují, prolínají, navazují na sebe a nemohou bez sebe existovat. Polarita dvou prvků přináší úplnost jednoty, sílu proměnlivého celku, dynamiku dějů... 

  • prázdnotě odpovídá poddajnost a měkkost,
  • plnosti odpovídá napětí a tvrdost;

Jinový a Jangový aspekt

Tato cvičení provádět v klidu ~ propojit dech s pohybem ~ uvědomovat si jejich vnitřní vazbu ~ sledovat, jak se tělo pohybuje jako jednotný celek, jako dlouhá vlna, která prochází bez přerušení (podle vašeho záměru) tělem.

Zdroj: Alena Koutecká: https://www.taiji-ak.cz/jinovy-a-jangovy-aspekt-taijiquan

Jangový aspekt

Zkuste si při cvičení všímat fyzických proměn tchaj-ťi, 

  • jak se vám postupně otevírá či zavírá ruka/paže/noha, kde se jeden extrém proměňuje v druhý
  • jak se pohybujete po kruhu či spirále
  • jak se opíráte o nohy/chodidla, které nesou váhu celého vašeho těla
  • jak se vám otáčejí klouby v těle, zejména jak pracují kyčle
  • jak neustále spočíváte v těžišti (respektive v tan-tchienu), přestože se vaše tělo plynule přemísťuje z místa na místo
  • jak se jednotlivé části těla pohybují samostatně a přitom na sebe navazují
  • jak je jedna strana těla vždy aktivní, druhá pasivní; jedna část ruky/nohy je vždy aktivní a druhá pasivní...

Jinový aspekt

Při postoji wu-ťi nebo pozice držení balónu. Pravidelně a zhluboka dýchat ~ dech se postupně zklidňuje, zpomaluje, prohlubuje.... Uvědomte si:,

  • že nádech i výdech mají přirozeně rychlejší a pomalejší fázi (dech je dynamický)
  • jak nádech směřuje přes bod paj-chuej a páteř do vašeho středu (spodního tan-tchienu) a výdech vás ukotví prostřednictvím nohou a chodidel do země
  • že s každým dalším nádechem a výdechem více zakořeňujete, váha více klesá do chodidel, ale horní část těla je uvolněná, vzpřímená, a tím ve vašem těle vzniká jakési "pnutí"
  • že dech, zejména fáze výdechu, má schopnost rozpouštět napětí v kterékoliv části vašeho těla, ta se pak stává lehčí, volnější, otevřenější, vnímavější
  • že dech prochází celým vaším tělem a je schopen (pokud byste se rozhodli začít pohybovat) "podpořit/generovat" pohyb

Kořeny → Jin Jang