Yi Jin Jing

Čchi-kung I ťin ťing - Cvičení proměny svalů a šlach
(QiGong Yi Jin Jing)

Tuto sestavu praktikujeme

Cvičení pochází z shaolinského kláštera, tamějším mnichům sloužilo k udržení dobré kondice

Cvičení stimuluje meridiány a zrychluje koloběh vnitřní energie Čchi v těle. Je to taková fasciální technika - účinný souhrn cviků a vědomého dýchání, který protahují a oživují FASCIE. Cvičí se velmi jemně (pomalu s krátkou výdrží v daných pozicích), ne švihem, ale tahem, kdy se jednotlivé pozice prodýchávají.

FASCIE - síťový systém v každém lidském těle, který obaluje a vzájemně propojuje svaly, kosti, cévy, nervy a vnitřní orgány včetně mozků nebo očí. 
Pokud se naučíme správně pracovat s fasciemi, přestaneme neúměrně zatěžovat svaly a ty pak nebudou přetěžovat vazy a klouby a bolesti a zatuhlosti pominou.

Zaměřuje se na infuzi měkkých tkání, včetně vazů, šlach, fascií a i kostní dřeně se specifickým druhem Čchi. 


V čínštině yi znamená "změna", jin znamená "šlachy", zatímco jing znamená "metody". Tato cvičení jsou pozoruhodná jejich začleněním v Shaolin tréninku - jako klíčové prvky fyzické kondice.


V TČM se říká: "ijinjin" = O jeden palec delší tvé šlachy - O dest let mladší.

Yi jin Jing je intenzivní forma cvičení, která se zaměřuje na posilování svalů a šlach, čímž podporuje sílu a pružnost, rychlost a vytrvalost, rovnováhu a koordinaci těla

Zaměřuje se na infuzi měkkých tkání, včetně vazů, šlach, fascií a i kostní dřeně se specifickým druhem Čchi.  

Dochází k opakovanému napínání a uvolňování určitého svalu nebo části těla při maximální koncentraci. Vždy je koordinováno s dýcháním. Napětí svalů při koncentraci musí být pouze mírné, aby nedocházelo ke stažení meridiánů.

Pravidelným praktikováním budete mít lepší stabilitu, hbitost a také flexibilitu. Pomáhá zlepšovat rovnováhu a koordinaci.

  1. Plíce
  2. Tlusté střevo
  3. Žaludek
  4. Slezina
  5. Tenké střevo
  6. Srdce
  7. Močový měchýř
  8. Ledviny
  9. Obal srdce
  10. Trojitý ohřívač
  11. Žlučník
  12. Játra

Obsahuje 12 jednoduchých pozic prováděných pomalu s krátkou výdrží v daných pozicích. Každá z pozic je zaměřena na jinou část těla, kterou uvolňuje a protahuje.


  1. Posilte plíce, aby zlepšily váš dýchací systém a přeměnily zármutek na laskavost.
    (protahování šlach - přední dýchací pohyb)
  2. Posilte tlusté střevo, aby zlepšilo váš trávicí systém a přeměnilo stagnaci na úlevu.
    (protahování šlach - boční dýchací pohyb)
  3. Posilte žaludek, aby zlepšil váš trávicí systém a přeměnil podrážděnost na uspokojení
    (protahování šlach - pohyb dýchání nahoru)
  4. Posilte slezinu a pankreas, abyste zlepšili svůj lymfatický systém a endokrinní systém a přeměnili obavy na důvěru.
    (oddělovat pohyb dýchání nebe a země)
  5. Posilte srdce, aby zlepšilo váš kardiovaskulární systém a přeměnilo šílenství na radost.
    ()
  6. Posilte tenké střevo, aby zlepšilo váš trávicí systém a přeměnilo nejistotu na jasnost.
    ()
  7. Posilte močový měchýř, aby zlepšil váš vylučovací systém a přeměnil žárlivost na pokrok
    (kreslit pohyb dýchání meče)
  8. Posilte ledviny, aby zlepšily váš vylučovací systém a přeměnily strach na opatrnost.
    (dynamický pohyb dýchání postoje koně)

  9. Umožněte perikardu zlepšit svůj kardiovaskulární systém a přeměnit obranu na ochranu.
    (kroutit dýchacím pohybem páteře)

  10. Posílení trojitý ohřívač ke zlepšení vašeho orgánového energetického systému, přeměny fragmentace na soudržnost.
    (Přikrčené tygří oči Jako dýchací pohyb kořisti )

  11. Posilte žlučník, aby zlepšil váš trávicí systém a přeměnil plachost na odvahu.
    (udeřit do dýchacího pohybu nebeského bubnu)

  12. Posilte játra, aby zlepšila váš trávicí systém a přeměnila hněv na nadšení.
    (vrtět pohybem ocasního dýchání )


Základním účelem Yi Jin Jing je posílit ochablé a křehké šlachy a svaly. Znamená to doslovně natahování a stahování těla + regulace dechu. Kombinuje dechová a fyzická cvičení, která podporují a usměrňují cirkulaci čchi v těle tím, že uvolňují napětí a blokády.


Regulace dechu

Při praxi regulace dechu je obzvlášť důležité, abychom do samotného dechu vůbec nezasahovali.

Což je úkol nelehký, neboť mysl má tendenci zasahovat do všeho, na co se zaměří. Proto si nejdříve musíme uvědomit, čeho vlastně touto regulací chceme dosáhnout. Cílem je přirozené břišní dýchání. 

Jedním z hlavních důvodů (z pohledu čchi-kungu/ nej-kungu), proč musí být dýchání bez úsilí a břišní je to, aby čchi klesla do spodního tan-tchienu. Pokud použijeme silný záměr dostat dech dolů, čchi automaticky bude stoupat. Přirozené břišní dýchání je základem pro všechny ostatní typy dechu používané jak v taoistických, tak buddhistických naukách.

Někdy je vhodnější použít jangové tao-jin cviky, zatímco jindy je moudřejší se soustředit na jinové čchi-kungové cviky.