VLIV NA ZDRAVÍ

Vliv praktikování na zdraví

Stačí se prostě uvolnit a nechat tělo, aby se poradilo samo. Praktikováním můžeme pomoci a zlepšit pohyb tělních tekutin, kvalitu dechu a projasnění mysli. Kde je napětí, není prostor. Kde není prostor, není energie. Kde není energie, není život.

Zkvalitní dech a brániční dýchání 

  • Jednou ze základních součástí praktikování je dech a dýchání. 
  • Provádí se dlouhé, pomalé a hluboké nádechy, které uklidňují myšlenky a pomáhají propojit tělo a mysl - to je nezbytnou součástí celého procesu. 
  • Pomalé a hluboké dýchání spojené se specifickými postoji a pohyby pomáhá okysličovat buňky, což podporuje odstraňování toxinů a zásobování buněk čerstvou krví, kyslíkem a Čchi.

Zkvalitní kondici, sílu svalů, ohebnost a pružnost

  • Cvičením posilujete paže, dolní končetiny, svaly na zádech a břiše, 
  • Schopnost vnímat pozici těla v prostoru se s věkem snižuje. Cvičením pomáháte trénovat tuto schopnost. Zlepší se rovnováha postoje.

Stimuluje pohyb krve a lymfy

  • Plynulý krevní oběh zabraňuje usazování škodlivin v tkáních a podporuje funkci vnitřních orgánů, které se tak lépe dokáží škodlivých látek zbavit.
  • Rozprouděná čchi podpoří pohyb mízy v oblasti mízních uzlin (v podpaží, nad a pod klíčními kostmi, na zadní straně kolen nebo v oblasti třísel). Dobře proudící lymfa je nezbytná pro správné fungování imunitního systému. Právě ona totiž pomáhá tělu zbavit se škodlivých látek.
  • Lymfatický systém je systém lymfatických cév a uzlin, který shromažďuje lymfu z celého organismu a odvádí ji zpět do krevního oběhu. Jeho úkolem je odvádět škodliviny z těla.

Zdroj: https://docplayer.cz/3992404-Lymfa-slezina-brzlik-tento-vyukovy-material-vznikl-za-prispeni-evropske-unie-statniho-rozpoctu-cr-a-stredoceskeho-kraje.html


Obranyschopnost - imunita

Z pohledu tradiční čínské medicíny a čínských cvičení čchi kung do péče o obranyschopnost spadají tyto oblasti:

  • plíce a dýchací cesty,
  • tlusté střevo a trávení,
  • kůže,
  • lymfatický systém a
  • ledviny. 

Stimuluje pohyb synoviální tekutiny 

  • Ta promazává klouby. Bez ní se klouby snadno opotřebují a bolí. 

Stimuluje pohyb mozkomíšního moku 

  • Ten zajišťuje dobrou funkci a ochranu míchy a páteřních nervů. Bez ní nebude páteř zdravá ani nervová spojení nebudou dobře fungovat. 

Podporuje fungování kostní dřeně 

  • Ta je zodpovědná za obnovu vaší krve a jeho obranyschopnost. 

Nastolí čistou, klidnou mysl a dobrou nálada

  • Máte-li v mysli klid, děláte lepší rozhodnutí a dokážete rozlišit, kdy jednat a kdy naopak nezasahovat.

Přirozenost a nenásilnost cvičení Tchaj-ťi Čchi-kung pracujícího s myslí a tělem jako celkem, jeho pomalý, spirálovitý pohyb, hluboké brániční dýchání, důraz na správný postoj, uvolněnost a soustředění... jsou nejen výbornou prevencí, ale také účinným prostředkem při rekonvalescenci a léčení nejrůznějších chronických onemocnění a obtíží. 

Správně zvolený pohyb dokáže nahradit jakýkoli lék, ale žádný lék nedokáže nahradit správný pohyb.

Hippokratés

Čchi-kung pracuje s celým energetickým systémem a např. vhodně doplňuje cvičení jógových ásán.