Zdravé dýchání

06.08.2020

Zdravé dýchání podle Buteykovy metody

"Lehké a klidné dýchání vede k hlubšímu a kvalitnějšímu spánku."

  • Zdravé dýchání by mělo být klidné, mírné a téměř nepostřehnutelné,
  • Nezdravé dýchání, (na druhé straně,) zahrnuje dýchání ústy nebo zřetelné výrazné dýchání během odpočinku.
  • Způsob, jakým dýcháme, ovlivňuje to, kolik kyslíku je uvolňováno z plic do krve a z krve do tkání a buněk. Také ovlivňuje náš krevní oběh, protože ovlivňuje dilataci (rozšíření) nebo zúžení krevních cév, které dodávají orgánům kyslík.
  • Správné dýchání může pomáhat nejen s takovými stavy, jako je astma, senná rýma a vysoký krevní tlak, ale může také zvýšit naši celkovou pohodu. 

Buteykova metoda

Vynašel ji ruský lékař Dr. Konstantin Butejko a v současnosti je jedním z najlepších učitelů této dýchací metody Patrick McKeown, pocházející z Írska. 

Zdravé dýchání podle Buteykovy metody Může nadměrné dýchání poškozovat zdraví?

Dýchání. Všichni to děláme. Každou vteřinu z každé hodiny, každý den. Rozdíl mezi správným a nesprávným dýcháním ale může znamenat rozdíl mezi dobrým a chabým zdravím.

  • "Tak, jako je možné vypěstovat si návyk přejídání, můžeme si také vypěstovat návyk nadměrného dýchaní," říká Patrick McKeown, autor knihy The Oxygen Advantage.
  • Podle McKeowna se dostal podvědomý návyk k nadměrnému dýchání v průmyslových zemích do epidemických rozměrů, který vede ke ztrátě zdraví, špatné kondici a snížení výkonnosti. Věří, že přispívá k problémům, jako je úzkost, únava, nespavost, srdeční problémy a obezita.
  • "Příčiny nadměrného dýchání, nebo dýchání většího množství vzduchu, než jsou tělesné potřeby, se mezi jednotlivci liší. Obvykle ale souvisí s životním stylem a prostředím.," říká McKeown.
  • Patří sem přejídání, stres, dlouhé mluvení, sedavý životní styl a trávení času (přílišná doba strávená) ve špatně větraných místnostech.


  • "Zdravé dýchání by mělo být klidné, mírné a téměř nepostřehnutelné," říká. "Nezdravé dýchání, (na druhé straně,) zahrnuje dýchání ústy nebo zřetelné výrazné dýchání během odpočinku.
  • "Způsob, jakým dýcháme, ovlivňuje to, kolik kyslíku je uvolňováno z plic do krve a z krve do tkání a buněk. Také ovlivňuje náš krevní oběh, protože ovlivňuje dilataci (rozšíření) nebo zúžení krevních cév, které dodávají orgánům kyslík."
  • Správné dýchání může pomáhat nejen s takovými stavy, jako je astma, senná rýma a vysoký krevní tlak, ale může také zvýšit naši celkovou pohodu, říká McKeown. "Každodenní výhody zahrnují lepší kontrolu stresu a zvýšení vitality a soustředění. Změnou dýchání je také možné zlepšit u sportovců aerobní a anaerobní výkon.
  • K důležitým návykům učení správného dýchání patří dýchání více do břicha, než do hrudi a spíše nosem, než ústy. Pokud si uvědomíte, že váš dech zrychluje, vědomě jej zpomalujte. Pokud je vaše dýchání viditelné, uklidněte jej. Když se vaše dýchání stane nepravidelné, zaměřte se místo toho na pomalé, klidné a tiché dýchání. Pokud často vzdycháte, snažte se potlačit povzdechy.


  • Podle McKeowna je zlepšení vašeho dýchání klíčem k boji proti stresu, jednoho z nejčastějších problémů dnešní společnosti.
  • "Navyklé dýchání ústy obvykle zvyšuje stres, protože aktivuje dýchání horní částí hrudníku, což je charakteristické pro (to, jak dýcháme) dýchání během stresu a také zvyšuje množství vzduchu, které do našich plic přivádíme," říká. "Dýchání příliš velkého objemu vzduchu narušuje krevní plyny a snižuje množství kyslíku přiváděného do mozku, což je zvláště důležité pro osoby náchylné k úzkosti a záchvatům paniky."
  • McKeown tvrdí, že obvyklá rada, abychom se zhluboka nadechli a tím se dokázali uklidnit, jednoduše nedává smysl. Místo toho doporučuje úplný opak. Pomalé, tiché a klidné dýchání způsobí, že se krevní plyny a vnitřní systémy vrátí do normálu.
  • Správné dýchání může také zlepšit náš spánek, což nám pomáhá probudit se plní energie a odpočatí "Lehké a klidné dýchání během dne snižuje chrápání i obstrukční spánkovou apnoi a také aktivuje relaxační režim těla, což vede k lepšímu spánku," říká McKeown.


  • Také vaše sportovní aktivity budou kvalitnější, pokud zařadíte správné dýchací techniky do běžného každodenního života. "To jak dýcháme během odpočinku, určuje, jak dýcháme během fyzického cvičení," říká McKeown.
  • Dýchání většího objemu vzduchu, než tělo potřebuje, snižuje množství kyslíku dodávaného do buněk. Kyselina mléčná se zvyšuje, nastává únava a sportovec nezvládá udržet intenzitu cvičení. "

Takže, nepřišel náhodou správný čas, aby jsi se zastavil a nadechl? Tedy, nadechl, ale správně.